Zarówno rajd na wywiadowcę jak i Próba Puszczy mają bardzo
ważne zadanie do odegrania w rozwoju harcerzy. Z punktu widzenia skauta czas
rajdu to próba jego umiejętności technicznych i sprawdzenie, czy jest już na
poziomie ćwika bądź wywiadowcy. Jednak z punktu widzenia drużynowego można
dostrzec więcej pedagogicznych korzyści płynących z rajdów:
a. Rajd to dla chłopca inicjacja do dorosłego życia. Jest to próba jego samodzielności, ale
także odwagi i pewności siebie. Pozytywne przejście próby utwierdza chłopca w
poczuciu własnej wartości, nawet jeśli, być może, nie sprostał wszystkim
stawianym podczas próby wymaganiom. Niech świadectwem tego będzie, że dla
chłopców w drużynie często zaliczenie rajdu jest równie ważne co zdobycie
konkretnego stopnia, a skauci którzy byli już na rajdzie są inaczej, poważniej,
postrzegani, niż ci, których na rajdzie jeszcze nie było.
b. Czas ciszy i rozmyślań. Szczególnie w przypadku Próby Puszczy – chłopiec być może po raz
pierwszy w życiu ma okazję pobyć w sam ze swoimi myślami z dala od innych osób,
czy współczesnej technologii. Chwile samotności nie tylko wzmocnią jego
charakter i pozwalają poznać siebie, ale także zbliżają do Boga. W przypadku
rajdu na wywiadowcę ten aspekt nie jest aż tak rozbudowany – wynika to z
mniejszej dojrzałości chłopców – choć jest też obecny. Rajd, nawet przeżywany w
dwie osoby, nadal będzie oderwaniem od codzienności i w jakimś stopniu czasem
pustyni.
c. Przyroda. Rajd jest czasem, który harcerz powinien spędzić w
otoczeniu natury. W odróżnieniu od obozowego pośpiechu i działania, jest to
okazja do poznania przyrody, kontemplowania jej i odnalezienia w niej zamysłu
bożego. Powyższe czynniki wymieniono poczynając od tych najistotniejszych,
dopiero w drugiej kolejności przy organizacji rajdu powinno zwracać się na
aspekty techniczne, które tylko na pierwszy rzut oka wydają się być istotą
rajdu.
Jak długo powinien trwać rajd?
Zgodnie z założeniami zawartymi w
książeczkach rajdy powinny trwać 24 godziny. Ta wartość wydaje się być rozsądna
ze względu na wiek chłopców i ich możliwości. Zdecydowanie odradza się
organizacje krótszych rajdów. Dla przykładu, 15 godzinny rajd, po odjęciu czasu
na sen, daje zaledwie kilka godzin przeznaczonych na wędrówkę, modlitwę i
kontemplacje. Tak krótki czas może nie zapewnić chłopcu odpowiedniego wyciszenia
potrzebnego do korzystania w pełni z owoców rajdu. W wypadku, gdy chłopcy
odznaczają się wyższym poziomem, dopuszcza się organizację dłuższych rajdów,
lecz nie powinny być to (poza naprawdę wyjątkowymi przypadkami) próby sięgające
48 godzin. Organizacja tak długich rajdów może spowodować umniejszenia przeżycia
następnego rajdu czekającego chłopca – Próby Szlaku. Osobną kwestią jest to, jak
długi ma być odcinek drogi do przebycia przez uczestników rajdu. Nie może być on
za długi, wtedy chłopiec w imię przejścia trasy będzie zmuszony poświęcić
rozważania bądź zadania techniczne. Z drugiej strony, rajd powinien być dla
chłopca pewnym wyzwaniem i (z powodu częstego wspominania modlitw i rozważań
jako istotnych elementów rajdu) nie może być postrzegany jako czas odpoczynku.
Sugeruje się, żeby trasa rajdu nie liczyła mniej niż 15 i nie więcej niż 25
kilometrów. Powinna być ona w największym stopniu dostosowana do wieku chłopca,
jego kondycji, a także, chociażby, warunków pogodowych.
W skrócie :
1. Rajdy na ćwika i wywiadowce trwają od 24 h do 48 h
2. Długość trasy jest dostosowana do możliwości chłopaków i wynosi od 15 do 25 kilometrów.
3. Rajdy na stopnie poza próbą puszczy i rajdem wywiadowcy muszą być dwuosobowe.
4.Chłopcy śpią w wyznaczonym I sprawdzonym wcześniej miejscu
5. Drużynowy jest z uczestnikami w stałym kontakcie telefonicznym i dba,aby w razie sytuacji awaryjnej dało się bezzwłocznie zorganizować transport.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz